اخبار تکنولوژیایران و جهان

قابلیت «جستجوی عینی کلمه» در کافه بازار فعال شد

تیم فنی جستجوی کافه بازار اعلام کرده که تمام سعی خود را دارند تا در این بخش از بین ۴۰۰ هزار محتوای منتشر شده بهترین گزینه را در حین جستجو به کاربران نشان دهند و در همین راستا قابلیت جستجوی عینی کلمه را برای کاربران فراهم کرده است.

بر اساس گزارشی که کافه بازار منتشر ساخته، روزانه بیش از ٨ میلیون جستجو در بازار انجام می‌شود و میانگین زمان پاسخگویی به این حجم روزانه جستجو ۳۶ میلی ثانیه است. در این گزارش خاطرنشان شده که بخش جستجو در بازار براساس مکانیزم برچسب زدن طراحی شده است. منظور از برچسب، کلمات مرتبط با محتوای بازار است. از بین انواع برچسب‌ها برچسب‌های ثبت‌شده از رفتار کاربران در هنگام جستجو  و برچسب‌های به‌دست‌آمده از برنامه‌ها اثر مهمی می‌گذارند.

برچسب‌های رفتار کاربران از رفتارهایی چون جستجو کردن یک عبارت، بازدید از یک برنامه و نصب یک برنامه در بازار ثبت می‌شوند و سیگنالی از رفتار کاربر در برچسب‌زدن شمرده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برچسب‌های برنامه از نام برنامه‌، توضیحات و شباهت برنامه به برنامه‌های دیگر دسته مشابه و الگوریتم‌های دیگری روی همین نوع داده‌ها به دست می‌آیند. در نهایت این برچسب‌ها منجر به ایجاد رتبه‌بندی از محتواها در خروجی یک جستجو می‌شوند.

در بخش جست و جوی بازار، برای اینکه نتیجه‌ جستجو با سرعت بالایی به کاربر داده شود، داده‌ها براساس معیارهایی سازمان‌دهی یا ایندکس می‌شوند. در تیم جستجو بازار، برای تداوم و تسریع در ایندکس کردن پروژه‌ی ایندکسر پیاده‌سازی شده است. کار ایندکسر این مارکت اندرویدی به این صورت است که در فواصل زمانی شش ساعت کل داده‌های ثبت‌شده را دوباره ایندکس می‌کند. این کار باعث می‌شود که برنامه‌های جدیدی که به دیتابیس وارد شده‌اند، ایندکس شوند و قابلیت جستجو بر روی آنها اعمال شود. همچنین با ایندکس کردن دوباره داده‌ها،‌ با توجه به معیارهای ذکر شده، نتیجه جست و جوی بهتری ارائه می‌شود.

تیم فنی بازار اعلام کرده که در راستای افزایش کیفیت جستجو در بازار، قابلیت «جستجوی عینی کلمه» به جستجوی بازار اضافه شد.

اگر در بخش جستجو برنامه، عبارتی داخل “” یا «» قرار گرفته‌ باشد، سیستم جستجو ابتدا برنامه یا محتوای ویدیویی را نمایش می‌دهد که کلمه‌ی داخل گیومه بخشی از اسم محتوای مورد نظر است. این امکان برای کاربرانی است که  می‌خواهند دقیقا برنامه مرتبط با اسم محتوا پیدا شود یا دنبال محتوایی با اسم خاصی می‌گردند. اگر کاربر بخواهد عین کلمه‌ی مورد نظرش جستجو شود، می‌تواند از این ابزار استفاده کند.

تیم فنی بازار پذیرای هرگونه بازخوردی از توسعه‌دهندگان و تولید کنندگان محتوا از طریق ایمیل developers@cafebazaar.ir است. اگر می‌خواهید پیرامون این موضوع با این تیم صحبت کنید، در عنوان ایمیل کلمه «جستجو» ذکر شود.

 

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *