اخبار و مقالات

زوتی آریو؛ کولاک در جهان کپی‌ فیس‌ها

کمپانی خودروسازی زوتی(زاتوی) چین، اولین خودروی مستقل خود را در سال ۲۰۰۶ میلادی به بازار این کشور عرضه کرد. دانستن همین نکته کافیاست تا کار قضاوت درباره خودروهای این کمپانی راحت‌تر از چیزی باشد که انتظارش را داریم. این خودروساز تمام ۱۰ خودروی تولیدی خود تا ۲۰۱۳ را براساس طرحی از یک خودروی قدیمی دیگر ساخته بود. همه آن‌ها کپی‌ها از سوزوکی، تویوتا و فیات بودند. زوتی Z300 نیز یکی از همین کپی‌ها بود که کاملا شبیه تویوتا آلیون ساخته شده بود. این خودرو که در سال ۲۰۱۲ میلادی در چین ساخته شد، در سال ۹۱ شمسی توسط سایپا به ایران پا گذاشت. واردات آن همزمان با دیگر محصولات چینی مانند چانگان و برلیانس بود، اما به دلیل تبلیغات ضعیف چندان معروف نشد. سایپا در ادامه مسیر مونتاژ محصولات چینی در زمان تحریم‌های هسته‌ای، طی قراردادی مونتاژ زوتی را نیز از سال ۹۳ آغاز کرد و همزمان نام آن را به آٰریو S300 تغییر داد. پس از آن واردات زوتی Z300 به کشور متوقف شد، اما همچنان این خودروها که تنها در فاصله ۹۱ تا ۹۳ شمسی وارد شدند، در بازار کارکرده‌ها خریدوفروش می‌شوند و بین کاربران بحث‌هایی وجود دارد که در بین زوتی و آریو کدام بر دیگری برتری دارد.

این لطیفه پنهانی دنیای خودرو

اما برای آشنایان با دنیای خودرو، مرور تجربه زوتی و آریو، یکی از لطایف این حوزه محسوب می‌شود. ظاهراً که هر دو خودروساز، در کیفیت پایین شانه به شانه هم حرکت می‌کنند. همین‌که در سال‌های واردات زوتی به ایران در خیابان‌ها 2 خودروی کاملاً شبیه به هم را با 2 برند و آرم متفاوت می‌دیدیم، نشان از این رقابت داشت. اما بالاخره این 2 هم تفاوت‌هایی باهم دارند. زوتی Z300 در چین با 2 موتور ۱.۶ و ۱.۵ لیتری ساخته می‌شد، اما نمونه‌های وارداتی آن به ایران تنها از مدل ۱.۶ لیتری بودند. همچنین زوتی Z300 در ایران فقط با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک عرضه شد. اما آریو S300 با 2 موتور 1.5 لیتری و ۱.۶ لیتری تولید شد. موتور ۱.۶ لیتری با گیربکس دستی و اتوماتیک و موتور ۱.۵ لیتری تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی تولید شد. 

تفاوت دیگر در برتری امکانات زوتی Z300 است. البته که قابل پیش‌بینی بود، چرا که سایپا در ارائه خودروهای کم امکانات بی‌رقیب است. زوتی Z300 سان‌روف، ۴ ایربگ پرده‌ای و جانبی علاوه بر ۲ ایربگ راننده و سرنشین، فرمان چرمی، صندلی راننده برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین عقب، GPS و چراغ عقب ال‌ای‌دی دارد. سایپا در آریو S300 از همه این‌ها تنها 2 ایربگ راننده و سرنشین را باقی گذاشته و سایر امکانات ذکر شده را سانسور کرده است. همچنین که سیستم صوتی در زوتی Z300 پیشرفته‌تر است و کیفیت بیشتری دارد و امکان کنترل سیستم از روی فرمان هم تأمین شده است. اگر سری به سایت دیوار و دیگر سامانه‌های مجازی خرید و فروش خودرو بزنید متوجه می‌شوید که آریو S300های تولیدی در سال ۹۳ که هم‌سال با آخرین مدل‌های وارد شده زوتی Z300 هستند، 15 میلیون تومان ارزان‌تر از رقیب هستند. البته این مقایسه قیمت بین زوتی S300 با موتور 1.6 لیتری و دنده اتوماتیک و آریو S300 با همین خصوصیات انجام شده است. به نظر می‌رسد این‌بار هم خریداران به تولید کننده اصلی بیش از مونتاژ کننده داخلی اعتماد دارند؛ حتی اگر این تولید کننده چین باشد.

مشکلات پایان‌ناپذیر زوتی آریو

اما مشکل آریو S300 به اینجا ختم نمی‌شود و با خرید و فروش سخت مدل‌های کارکرده آن ادامه می‌یابد. برای مثال بیشتر آگهی‌های آریو اتومات در وب‌سایت دیوار و دیگر سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، مدت‌ها در انتظار فروش می‌مانند. مدلی که در سه آریو S300 تولیدی سایپا مدل برتر است. به نظر می‌رسد این بازار خرید و فروش نامناسب از نقاط ضعف عدیده آریو S300 ناشی می‌شود. مشکلاتی مانند عایق‌بندی و مونتاژ ضعیف کابین، کیفیت نامناسب قطعات به کار رفته در کابین، نبود قطعات یدکی و کم‌یاب بودن آن‌ها، ایمنی پایین خودرو و استهلاک بالای آن چنان وجهه آریو را در نظر کاربران مخدوش کرده‌اند که فروشندگان این خودرو از پیدا کردن مشتری برای ماشین خود ناامید می‌شوند.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *