اخبار تکنولوژیایران و جهان

ایرانسل مکانیزم همکاری با تولیدکنندگان محتوا را بررسی می‌کند

مدیرعامل ایرانسل در نشست آنلاین هم‌اندیشی بازیگران بازار محتوای دیجیتال، که در راستای پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایرانسل برای «توانمند‌سازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» برگزار شد، بر آمادگی ایرانسل در حمایت از توانمندسازی تولیدکنندگان داخلی محتوای دیجیتال تأکید کرد.

آنطور که روابط عمومی ایرانسل خبر می‌دهد، «بیژن عباسی آرند» در نخستین نشست آنلاین هم‌اندیشی «توانمندسازی و تقویت تولید داخلی محتوای دیجیتال» که عصر شنبه 7 تیرماه 1399، با حضور جمعی از مدیران ایرانسل و نیز دعوت از نمایندگانِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن صنفی VOD و IPTV و پلتفرم‌های ارائه محتوا از جمله «آپارات»، «تیوا»، «آنتن»، «تلوبیون»، «فیلیمو»، «نماشا»، «پیشتاز مووی»، «دیدئو»، «صباتل»، «آیو»، «نماوا»، «کافه بازار»، «مایکت»، «روبیکا» و «چارخونه»، بر پلتفرم «داناپلاس» ایرانسل برگزار شد، با تأکید بر آمادگی وزارت ارتباطات و اپراتورها برای فعالیت در این حوزه گفت: «پیرو جلسه‌ای که چندی قبل با اپراتورهای دیگر داشتیم آن‌ها هم آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند و در جلسات بعد می‌توانند به ما ملحق شوند تا تصمیم‌گیری‌ها و نشست‌ها با دیگر فعالان حوزه به نتیجه‌ای جامع‌تر برسد.»

گفتنیست وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از دسترسی ۱۰۳۴ روستا به اینترنت توسط ایرانسل از این اپراتور خواسته بود که به «همکاری با سکو‌های توزیع محتوای کاربر محور» بپردازد. وزیر ارتباطات صبح امروز در جلسه‌ای با همراه اول هم به این نکته تاکید کرده بود. مدیرعامل ایرانسل باور دارد که باید مدلی برای همکاری تدوین شود و به موجب آن پذیرش و مشارکت هر سه بخش اپراتور، ارائه‌دهندۀ محتوا و برنامه‌ساز طراحی شود: «با توجه به مذاکرات صورت گرفته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها این آمادگی را دارند تا با مدل‌های مورد توافق همۀ بازیگران، فعالیت‌های خود را ادامه دهند.»

صمدی: 30 درصد ترافیک پهن باند به محتوای داخلی تعلق دارد

در این نشست «باقر صمدی» معاون دیجیتال ایرانسل نیز با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود 30 درصد از ترافیک پهن‌باند، صرف استفاده از محتوای داخلی می‌شود اعلام کرد که این عدد باید به بیش از ۷۰ درصد برسد. معاون دیجیتال ایرانسل با بیان سه سؤال «نقش اپراتور را در توسعۀ عرضۀ محتوای داخل در چه می‌بینید؟»، «سازوکار اجرا و الزامات آن شامل چه مواردی است؟» و «استراتژی مناسب در اجرای این نقش را چگونه تعریف می‌کنید؟» از دیگر حاضران در نشست، خواست تا به بیان نظرات خود بپردازند.

در ادامه این نشست، بازیگران مختلف این حوزه، به ارائه دغدغه‌های خود پرداختند و به مواردی مانند «تسهیم مناسب درآمد»، «تعرفه‌گذاری»، «قانون‌گذاری سختگیرانه»، «سهم تبلیغات»، «تولیدکنندگان خرد» و «سختگیری‌های موجود در حوزه محتوای VOD» اشاره کردند.

«علی محمد منتظری» به عنوان نمایندۀ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به بحث تعرفه و لزوم تصمیم‌گیری برای بررسی آن به عنوان موضوع محوری و یا جانبی اشاره کرد و با تأکید بر بررسی مدل اقتصادی لازم برای توسعۀ تولید محتوا، بر توجه به الزامات اسناد بالادستی در این زمینه تأکید کرد. وی همچنین با اشاره به دغدغه‌های موجود در بحث تسهیم درآمد، پیشنهاد داد خدمات دیجیتال در حوزه‌های جدید هم علاوه بر VOD مورد توجه قرار گیرد.

از آنسو «بهنام ولی‌زاده» نمایندۀ سازمان فناوری اطلاعات به مواجه شدن اپراتورها با تولیدکنندگان خرد اشاره کرد و گفت: «شاید این امکان‌پذیر نباشد که پلتفرم‌های بزرگ با تولیدکنندگان خرد هم در ارتباط باشند، بنابراین می‌توان بازارهای مشخصی داشت تا همه به نسبت مشخصی بتوانند از آنها استفاده کنند.»

گفتنیست کسب درآمد از پلتفرم‌های خارجی امری است که این روزها باعث شده بسیاری از کسب‌وکارها و کاربران به تولید محتوای ویدویی در بستر سایت‌های بین‌المللی کنند و این مساله در سایت‌های داخلی کمتر به چشم می‌خورد. همین مساله باعث می‌شود که ترافیک اینترنت در بستر شبکه ملی اطلاعات به آن نقطه مطلوب نرسد، باید دید که سیاست‌های جدید رگولاتوری و کمک اپراتورها در این زمینه می‌تواند به این موضوع کمک کند یا خیر.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *